top of page
Åpenhetsloven

Policy for ansvarlig forretningspraksis

 

Formål

Vi i Expodisplay AS ønsker å bidra til en bærekraftig og ansvarlig verdikjede. 
Selv om vi ikke er direkte omfattet av åpenhetsloven, ønsker vi å jobbe i tråd med dens prinsipper for å sikre respekt for

menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

 

Våre prinsipper

Vi respekterer grunnleggende menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter i vår virksomhet og hos våre leverandører.

Vi forventer at våre samarbeidspartnere følger nasjonale lover og internasjonale standarder, inkludert ILOs kjernekonvensjoner.

Vi etterstreber å ha oversikt over vår leverandørkjede og vurdere risiko for brudd på menneskerettigheter  og anstendige arbeidsforhold.

 

Våre tiltak

Vi har en oversikt over våre leverandører og vurderer risiko knyttet til deres virksomhet.
Ved mistanke om kritikkverdige forhold, vil vi ta kontakt med leverandøren og vurdere nødvendige tiltak.

 

 

Ansvarlighet og etisk handel

Vi i Expodisplay AS er opptatt av å bidra til ansvarlig forretningspraksis og bærekraftige verdikjeder.
Selv om vi ikke er direkte omfattet av åpenhetsloven, jobber vi i tråd med dens prinsipper og OECDs retningslinjer for

aktsomhetsvurderinger.

 

Vi har etablert interne retningslinjer for ansvarlighet, og vi fører oversikt over våre leverandører med fokus på risiko knyttet til

menneskerettigheter og arbeidsforhold. 

 

Ved behov følger vi opp med tiltak og dialog.

 

Vi er åpne for spørsmål om hvordan vi jobber med etisk handel og ansvarlighet, og vi ønsker å være en pålitelig og bevisst

samarbeidspartner.

OECDs seksstegsmodell for aktsomhetsvurderinger

 

1. Forankre ansvarlighet i virksomheten

  • Etabler interne retningslinjer og policyer.

  • Sørg for at ledelsen er involvert og at ansvar er tydelig fordelt.

 

2. Kartlegg faktiske og potensielle negative konsekvenser

  • Identifiser risikoer i egen virksomhet og hos leverandører.

  • Bruk risikobaserte metoder, f.eks. basert på land, bransje og produkt.

 

3. Iverksett tiltak for å stanse, forebygge eller begrense konsekvenser

  • Tiltak kan være krav til leverandører, opplæring, revisjoner eller endring av praksis.

 

4. Følg opp tiltakene

  • Evaluer om tiltakene fungerer.

  • Juster innsatsen ved behov.

 

5. Kommuniser med berørte interessenter

  • Vær åpen om prosessene og vurderingene.

  • Del informasjon med ansatte, leverandører og offentligheten.

 

6. Gjenopprett der det er nødvendig

  • Hvis virksomheten har bidratt til skade, skal den bidra til gjenoppretting.

  • Dette kan være kompensasjon, forbedringstiltak eller samarbeid med berørte parter.

bottom of page